Artrose, Reumatische aandoeningen en OCD

OCD

OCD staat voor osteochondritis dissecans en kan in verschillende gewrichten voorkomen. OCD in de schouder komt voornamelijk voor bij jonge, grote honden. Als een hond deze aandoening heeft dan komt het meestal voor in beide schouders. Soms loopt de hond toch maar aan een kant kreupel. Er zijn verschillende oorzaken van het ontstaan van OCD, een genetische factor is er een van. Daarnaast spelen omgevingsfactoren een grote rol, zoals voeding, snelle groei en een overmatige inname van calcium. Middels een röntgenfoto is de diagnose duidelijk te stellen.

Bij een OCD ontwikkelt de kraakbeenlaag in het gewricht zich niet helemaal goed en wordt daardoor aangetast. Deze aangetaste kraakbeenlaag is van minder goede kwaliteit en daardoor kunnen kleine stukjes kraakbeen losraken en komen daardoor los in de gewrichtsspleet te liggen. Hier kunnen ze voor irritatie zorgen. De beste behandeling is het operatief weghalen van de beschadigingen van het kraakbeen en de losse stukjes. Hoe sneller deze aandoening ontdekt wordt, hoe groter de kans op goed herstel en hoe kleiner de kans op artrose op latere leeftijd.

Artrose is al vaker in de artikelen naar voren gekomen. Bij artrose ontstaan er kraakbeendefecten en irritatie van het gewrichtskapsel en gewrichtsvloeistof. Aan de randen van het gewricht kan extra botvorming plaatsvinden, osteofyten genaamd. Door de artrose kan een gewricht pijnlijk en stijf worden.