Indicaties

Indien de dierenarts een diagnose bij het paard of de hond stelt of als een dier zonder duidelijke oorzaak kreupelt, stijver wordt, moeilijk springt, minder graag loopt of zich ineens minder graag op de rug laat borstelen kan ik uw dier helpen. Ook als een dier met een stoornis aan het bewegingsapparaat onvoldoende reageert op pijnmedicatie of als pijnmedicatie nadelig is voor het dier, wordt verwezen naar de dierenfysiotherapeut. (Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren, 2018)

De dierenfysiotherapeut kan worden ingeschakeld bij de volgende aandoeningen of gedragsveranderingen:

Paard

Aan het bewegingsapparaat van een paard worden redelijk hoge eisen gesteld. Met name in de paardensport. Hierbij doet elke discipline beroep op specifieke aspecten van het bewegingsmechanisme. Een optimale prestatie vereist absolute vrijheid van bewegen zonder belemmeringen.

Paarden zijn van nature niet berekend op het dragen van een ruiter. Dit betekent dat hij voortdurend zijn bewegingsapparaat aanspreekt voor een juiste balans. Wanneer de balans in het bewegingsmechanisme verstoord raakt, kunnen klachten optreden.

Indien er klachten zijn en uw paard reageert niet zoals u gewend bent, dan kan fysiotherapie voor uw paard uitkomst bieden. Curatieve zorg (gericht op genezing) wordt alleen uitgevoerd op verwijzing van de dierenarts. Voor preventieve zorg (sportmedische begeleiding, ter voorkoming van problemen) kunt u zelf contact opnemen met een dierenfysiotherapeut.

Uit preventief oogpunt is het steeds gebruikelijker om paarden medisch door een dierenfysiotherapeut te laten begeleiden. De hoefsmid, veearts of zadelmaker leveren immers ook een bijdrage aan een optimale prestatie. Ik kom bij u op stal, dus u hoeft niet met uw paard en trailer op pad. Op die manier ontstaat er zo min mogelijk stress en kan het paard de behandeling op een relaxte manier ondergaan. (Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren, 2018)

Hond

Van alle huisdieren komt de hond het meest in aanmerking voor fysiotherapeutische behandeling. Bij klachten aan het bewegingsapparaat is een verwijzing door de dierenarts vereist. Voor behandelingen uit voorzorg, hierbij kun je denken aan sportmedische begeleiding voor bijvoorbeeld honden die deelnemen aan wedstrijden, kan direct contact worden opgenomen met de dierenfysiotherapeut. Er zijn veel aandoeningen die voor fysiotherapie in aanmerking komen. Bij pijnklachten zal de hond in eerste instantie veranderingen in gedrag en beweging tonen. Behandelingen worden altijd gegeven op basis van een werkdiagnose. Deze diagnose wordt aan de hand van informatie en onderzoek gesteld. De onderzoeksgegevens worden meegenomen in het behandelplan.

Dit behandelplan wordt met de eigenaar doorgesproken en opgestart. (Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren, 2018)
Helaas komen de vijf populairste hondenrassen op één na allemaal voor in de top 10 zieke hondenrassen (Dier&Recht, 2017). De vijf populairste rashonden zijn: de Labrador Retriever, de Duitse Herder, de Golden Retriever, de Berner Sennerhond en de Franse bulldog.

1. Franse Bulldog
Doordat de snuit erg plat is, kan de hond slecht ademhalen (brachycefaal obstructief syndroom).
2. Cavalier King Charles Spaniël
Doordat de hersenen niet op een normale manier in de schedel passen kunnen ze continu last hebben van hoofdpijn. Dit kan ook lijden tot neurologische problemen.
3. Golden Retriever
Onder andere heupdysplasie en elleboogdysplasie komen zeer vaak voor.
4. Yorkshire Terriër
Brachycefaal obstructief syndroom wordt vaak gezien. Zoals bij veel kleine hondenrassen komt bij dit ras patellaluxatie zeer vaak voor.
5. Duitse Herder
De Duitse Herdershond heeft een zeer grote kans op heupdysplasie en op slijtage van ruggenwervels (spondylose).
6. Pekingees
Brachycefaal obstructief syndroom.
7. Engelse Bulldog
Zij zijn snel kortademig, bewegen zich moeilijk voort en velen zijn zelfs niet in staat om zich op een natuurlijke manier voort te planten.
8. Labrador Retriever
Bij de Labrador Retriever zijn heupdysplasie en elleboogdysplasie afwijkingen die vaak voorkomen.
9. Mopshond
Brachycefaal obstructief syndroom.
10. Boxer
De Boxer is een ras met veel erfelijke aandoeningen. Aandoeningen van de rug
(degeneratieve myelopathie en spondylose) en heupen (heupdysplasie) komen vaak voor. Ook hartaandoeningen (cardiomyopathie, aortastenose) komen veel voor en zijn vaak slecht te behandelen.

Pastoor de Kroonstraat 409
5211 XJ 's-Hertogenbosch